Barnehagens satsing på "Barn og gode naturopplevelser" har mange gode argumenter!

Vi tror på skogen og livet i naturen som barns fineste lekeplass. I naturen er det god takhøyde og mange fleksible lekematerialer. Naturopplevelser kan stimulere barns fantasi på en annen måte enn vanlige leker kan gjøre. Solidaritetstanken viser seg oftere, da barn både hjelper og oppmuntrer hverandre når det butter i mot. Livet ute i naturen byr på både utfordringer, mestringsopplevelser, samhold og mindre konflikter. Å legge til rette for lek i fri utfoldelse og samles for en matbit rundt et bål eller på en spesiell turplass gjør noe godt med oss.

Det er betegnende for tiden vi lever i at familier er travle og at barn i dag er mer stillesittende enn tidligere. Mange barn er mye inne og den frie leken er erstattet av organiserte aktiviteter og nettbrett. Vi ønsker å skape en motvekt til denne samfunnsutviklingen. Gode naturopplevelser kan være med å forebygge bårde fysisk og mental helse. Variert fysisk aktivitet er viktig for utviklingen av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Immunforsvaret styrkes ved å være ute i frisk luft i all slags vær. Sanseopplevelsene står i kø når det skal kjennes på sol, varme, en sval bris, knitrende snø, piskene regn, iskald vind og dryppende slaps i all slags terreng.

De minste barna blir tidlig kjent og får erfaringer med livet ute i vår barnehage. Aller først blir de kjent på utelekeplassen vår, for deretter å forske på turstier og turplasser i nærmiljøet. Bak dette ligger en filosofi basert på tanken om å tilpasse utetidene etter barnets behov. En liten kropp tåler bare det den tåler, uansett vær og vind. Personalet har derfor et stort ansvar for å legge til rette for at de minste barna i barnehagen opplever naturen som et godt sted å være.

Med utganspunkt i disse erfaringene blir det å være ute i lengre perioder en naturlig del av hverdagen i Eventyrskogen barnehage. Vi tror på skogen og livet i naturen som den fineste lekeplass. I naturen er det god takhøyde og mange fleksible lekematerialer. Naturopplevelser kan stimulere barns fantasi på en annen måte enn vanlig leker kan gjøre. Solidaritetestanken viser seg oftere, da barn både hjelper og oppmunter hverandre når det butter i mot. Livet ute i naturen byr på både utfordringer, mestringsopplevelser, samhold og mindre konflikter. Å legge til rette for lek i fri utfoldelse og samles for en matbit rundt et bål eller en spesiell turplass gjør noe godt med oss.

Barnehagen skal gi barn kunnskap om dyr og vekster vi finner i naturen og gi innsikt i grunnleggende miljøvern og samspillet i naturen. Å lære om naturen i naturen- det er er godt utgangpunkt for å lære. Det er bare når man forsker i naturen at man erfare hva årstidene gjør med den. Kunnskap om bærekaftig utvikling kan bidra til at barna ønsker å verne om naturen og gode naturopplevelser stimulerer vernetanken.