Våre småbarnsavdelinger

Barnehagen har to småbarnsavdelinger; Bitteliten og Miniloppa Avdelingene er for barn mellom 0-3 år. Aldersspennet på småbarnstiden i barnehagen er forholdsvis stort. De minste som begynner hos oss har andre behov enn de som allerede har fått litt erfaring med barnehagen. Vi har valgt å dele opp småbarnsalderen i to avdelinger, Bitteliten (1 år) og Miniloppa (2 år). Med denne inndelingen vil det å følge barnas rytme og legge til rette for det enkelte barns behov være en naturlig og viktig del av barnas hverdag.

For at barna skal bli kjent med dagen sin og føle seg trygg på den, er vi opptatt av å skape forutsigbarhet. Det gjør vi gjennom å ha en dagsrytme som ivaretar behov for mat, søvn, hvile og lek. Hverdagssituasjonene preges av ro og omsorg, og her legges grunnlaget for trygghet. På avdelingene er atmosføren preget av varme, omsorg, nærhet og humor.

Bitteliten er avdelingen for de aller minste i barnehagen, og er barnets første møte med livet utenfor familien. Når barnet begynner på Bitteliten, er personalet opptatt av at overgangen mellom hjem og barnehage skal bli så myk som mulig. Den første tiden brukes i all hovedsak til å bli kjent med barnet og barnets behov, gjennom tett dialog med foreldre eller foresatte. I denne dialogen skapes en relasjon mellom barnet og personalet som etter hvert vil gjøre barnet trygt nok til å finne mening i en ny hverdag. Dette gjør vi ved å være tett på barna- nede på gulvet- og tillby lek, utforskning og oppdagelser, legge til rette for felles opplevelser og gi emosjonell støtte. Når barnet etter hver får erfaring med å være en del av Bitteliten, vil det naturlig søke mot de andre barna på avdelingen, nysgjerrig på livet utenfor sin egen sfære, vel vitende om at personalet alltid finnes der som en trygghet de kan søke tilbake til.

Miniloppa er en videreføring av småbarnstilbudet i Eventyrskogen barnehage, og en naturlig forlengelse av året på Bitteliten. I løpet av småbarnstiden er barna i rivende utvikling både sosialt og språklig. De erfarer verden rundt seg gjennom kroppslige erfaringer, og nye behov dukker opp. Dette legger føringer for de aktivitetene som fyller dagene her. Fellskapet og ønsket om å høre til står sterkt. Mot slutten av tiden på Miniloppa starer også den begynnende rolleleken, og barnet utrykker en plan og har en tanke bak leken. Der det tidligere handler om å bygge opp for å rive ned, fylle og tømme, avtaler barna etterhvert hva de leker og bruker språket mer aktivt i leken. Ulike former for prosjektarbeid, sang, musikkk og litteratur, tumlelek rundt store elementer som gi plass til mange i samme lek, i kombinasjon med gode naturopplevelser, er noe av det barna vil møte her. På Miniloppa blir naturen er større del av hverdagen og vi utforsker skog og mark tett på barnehagen så ofte vi kan. I alt dette er personalet tett på og en trygghet barnet alltid kan søke tilbake til.